Většina cvičenců si pod pojmem „regenerace“ asi představí míchání instantních BCAA, nebo polykání obrovských aminokyselinových tablet v šatně po tréninku. Pro ty více fitness orientované tu jsou pak speciální masáže nebo třeba Foam Rollery, o kterých jsme psali i článek. Jsou to všechno super parády, ale když to doplníš saunováním, dostaneš se v regeneraci na další level.

s

Krom toho, že se konečně uklidníš a vypneš od povinností, protože se toho v sauně moc dělat nedá (teda krom kardia se svou ex, to jsme si ale ověřili, že je nejlepší po ránu v tomto článku), tu jsou i jiné, podložené důvody, proč je sauna prospěšný společník. Zvlášť pokud tvrdě trénuješ a tělo tak vystavuješ určitému stresu, případně jej nadměrně zatěžuješ.

Sauna jako super sparring k posilování

Regenerace

Po celodenním fyzickém napětí se díky střídání tepla a chladna tělo prokrví a zmírní se tak bolest svalů a kloubů. Navíc zkrátí dobu svalové horečky, pokud to s tréninkem přeženeš.

Posílení imunity

Pocením ze sebe dostaneš bakterie, které často bývají příčinou infekcí jako nachlazení, nebo chřipky. Sauna ale působí jako prevence, určitě né jako léčebná metoda. Pokud už nemocný jsi, zůstaň v posteli.

Uvolnění dýchacích cest

Dýcháním nosem v sauně dochází k rychlejšímu odstraňování hlenu s nabalenými mikroby a ke zvýšení tvorby obranných látek na sliznici.

Podpora psychiky

Sauna působí i jako prevence proti nemocem založeným na stresu. To jsou třeba migrény, bolesti krku, zad, svalové křeče, pocení, špatné prokrvení, nachlazení, nevolnost, nebo bolesti žaludku.

Zlepšení stavu pokožky

Další z kladů návštěvy sauny jsou pozitivní účinky na vazivové tkáně, které zlepší stav pokožky a její očistu. Zbavíš se krome odumřelé kůže i bakterií, nečistot a kvasinek, které na sobě nevědomky nosíš.

Otužování

Díky lepší otužilosti budeš méně náchylný na různé nemoci a lépe odoláš vnějším vlivům, které se snaží napadnout tvůj organismus. A když už náhodou onemocníš, otužilost přispěje k rychlešímu vypořádání se s nemocí.

Gymtime trika

Poprvé v sauně

Před vstupem do sauny se umyjte mýdlem, po sauně už jen vodou. To proto, že při pocení vylučuje tělo minerální látky a různé druhy kyselin, které mají za úkol držet správnou kyselost kůže, která posiluje obranyschopnost organismu. Po umytí mýdlem totiž trvá pokožce až devět hodin, než se vrátí do svého přirozeného stavu.

Sauna není fitko, kraťasy (plavkové), láhev s vodou, hodinky, sluchátka, shaker dovnitř určitě nepatří. Vem si s sebou jen ručník na který si sedneš.

Ideální doba je podle lékařů 10-15 minut. Zbytečně dlouhá návštěva tě může akorát vyčerpat a unavit.

Poprvé po sauně

Bezprostředně po sauně se běž zchladit, a to buď do bazénku s vodou, nebo do ledové sprchy. Ještě lepší je údajně sněhová závěj. Určitě se ale nechlaď „šokem“. Chvilku se po sauně vydýchej a postupně se v ledové vodě ponoř, nebo ve sprše začni vlažnou vodou a až poté pokračuj ledovou. V sauně se totiž roztáhnou cévy, které se při chlazení stáhnou, čímž se prudce zvyšuje krevní tlak.

Finský saunový zákon

Ve Finsku existuje zákon, podle kterého musí být sauna vzdálena nejméně 50 metrů od chladícího bazénku. To aby měl organismus behem cesty čas na ochlazení.

Článek jsem napsal na základě infa od kluků z magazínu Gymtime, kde jsou kromě podobných tipů i recepty, tipy na tréninky a další užitečné info ke cvičení.

Komentáře

Comments are closed.