O zdravou výživu jsem se začala zajímat před třemi lety a za tu dobu jsem si vypracovala vlastní názor. Přesto se však ráda nechám poučit od zkušenějších a v tomto oboru se nadále vzdělávám, jelikož se stále objevují nějaké novinky.

Na začátek všeho je důležité podotknout, že každý z nás je originál, tzn. jsme od sebe odlišní, naše tělo je jiné, a tím pádem každý z nás potřebuje trochu něco jiného. Jsou určité základy platné pro všechny, ale dost věcí je individuálních. Jakožto (prozatím) bývalá závodnice bikini fitness mám zkušenost s počítáním maker do posledního gramu, ale věřte, že to zrnko rýže navíc vám pneumatiku na bříšku neudělá.

10998667_607167416094530_5488074098736054308_n

10672377_608158219328783_6530605928005480586_n

Po všech dietách jsem se dopracovala ke stravě, které je pestrá, zdravá, vyvážená a cítím se skvěle. Zdravě by se dnes chtělo stravovat 90% lidi, ale 30% z toho vám řekne, že na to nemá peníze a dalších 30% si naivně myslí, že zdravě vlastně jí. Tím se dostávám k největšímu kamenu úrazu této životasprávy.

Bio výrobky, potraviny bez konzervantů, zbytečného cukru, nasycených tuků a bez všech zbytečných látek navíc, které v surovinách nemají co dělat, stojí víc, než je pro nás čecháčky běžný standard. Když máte štěstí a něco „zdravého“ koupíte levně, je to bohužel často pouze tahání za nos a tríček výrobců, jak dokonale lidi zblbnout.

Hrave zdrave se Sandrou

Je dobré si ujasnit dva pojmy a to zdravou stravu a dietní stravu. U zdravé stravy koukáme na kvalitu surovin z nichž je výrobek složen, na jejich původ a snažíme se pro naše tělo vybírat to nejlepší, protože pro sebe přeci to nejlepší chceme. Neznamená to, že si nedopřeju nějakou dobrotu jako třeba koláč od babičky, který je z domácího ovoce, medu, poctivých mléčných výrobků od českých farmářů, kvalitní celozrnné mouky a hlavně, který je dělaný s láskou. Pokud ovšem budu v dietě, pravděpodobně si místo takového koláče půjdu dát nízkotučný jogurt se stévií, pokud vůbec budu mít nějaké mléčné výrobky v jídelníčku a mouku nahradím ovesnými vločkami.

I v dietě koukáme na kvalitu potravin (já tedy ano), ale když mě bude honit mlsná a já už nebudu mít makra na něco dobrého, koupím si kolu zero, která mě ovšem jednou zevnitř sežere. Vím to, ale věřte, že v předzávodní dietě za ní líbáte ruce, když vám ji trenér občas dovolí.

10981956_632323576912247_6797128884675778157_n

10981506_609201899224415_8138815304873388734_n

Lze ovšem skloubit oboje dohromady. Taková varianta je podle mého názoru vždy lepší tzn. vše dát dohromady tak, aby to dávalo smysl a vyhovovalo nám a ne se upnout na jeden typ jídelníčku, na názor jednoho výživového poradce nebo nedej bože věřit článku v Blesku.

U mě momentálně převládá režim zdravého a pestrého stravování, přičemž počítám makra tak, aby příjem byl LEHCE nižší než výdej – tzn. snažím se o pozvolnou redukci. Ovšem není to jako v předzávodní dietě, jídelníček mám pestrý, vařím a peču zdravě, o recepty se dělím s ostatními a přesně takhle mi to vyhovuje ve všech ohledech.

Jak jsem zmiňovala na začátku, každý jsme jiný a každý si musí stravu nastavit individuálně. A pokud si netroufnete do toho skočit po hlavě sami, požádejte o pomoc někoho, kdo má vlastní zkušenosti, ovšem vždy si zjistěte informace od více zdrojů :-)
Sandra Šlajchová 

11406471_670570283087576_5870948562699160186_n

Komentáře

Comments are closed.